Samochody spalinowe

Jak obsługiwać silnik spalinowy nitro?

Modele Spalinowe
Jeżeli zdecydowałeś się na model napędzany silnikiem spalinowym, gratulujemy. Jazda takim modelem sprawia ogromną frajdę i jest niezwykle widowiskowa. Zachowując kilka podstawowych zasad, można długo i z dużą przyjemnością użytkować model tego typu, zarówno On-Road, jak i Off-Road. W obydwu przypadkach, zasady obsługi silnika spalinowego są takie same.
W modelach RTR (Ready to run – gotowe do jazdy), silnik wraz z układem wydechowym i sprzęgłem, dobrane są przed producenta do konstrukcji modelu. Niezależnie od wielkości silnika podawanego poprzez pojemność, silniki tego typu pracują na specjalnym paliwie modelarskim. Paliwa modelarskie do samochodów, ze względu na ciężkie warunki eksploatacyjne jakimi poddawane są samochody, są specjalnymi mieszankami nitro metanu z olejami syntetycznymi lub naturalnymi, w zakresie od 16% do 35% zawartości nitro metanu. Wyższa zawartość nitro, powoduje wyższą sprawność silnika i lepsze osiągi, niestety skraca jego żywotność. Jeżeli nie startujesz swoim modelem na zawodach, a jedynie używasz go rekreacyjnie, nie ma potrzeby stosowania paliwa o dużej zawartości nitro. Dużo ważniejszym jest jakość paliwa, która powoduje, że silnik łatwo się reguluje, utrzymuję stałą temperaturę pracy, ma dobre smarowanie i dobre osiągi.

Niezbędne akcesoria i narzędzia
Przed pierwszym uruchomieniem sprawdź czy masz wszystkie niezbędne elementy do obsługi silnika. Są to:

- Grzałka, niezbędna do rozgrzania świecy zapłonowej
-Śrubokręt do regulacji iglic
-Termometr do sprawdzania temperatury (są sposoby określania temperatury pracy silnika bez użycia termometru, jednak zdecydowanie zalecamy stosowanie specjalnego termometru bezstykowego na podczerwień lub laserowego)
-Paliwo
-Butelka do tankowania
-Starter (szarpanka, roto-start lub starter-box)



Sposoby odpalania silnika
Istnieją trzy sposoby odpalania silnika. Za pomocą szarpanki, roto-start’u lub starter-box’a. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy.
Szarpanka jest uciążliwym i niestety często zawodnym system, ale odpalisz samochód zawsze i wszędzie bez dodatkowych urządzeń. Roto start’em dużo łatwiej odpalić model niż za pomocą szarpanki. Najlepszym rozwiązaniem, jest tzw. starter-box. Niestety z reguły nie znajduje się w zestawie, jest stosunkowo drogi i nie do wszystkich typów modeli da się go zastosować.
Jeżeli używasz roto start’u lub starter-box’a, pamiętaj o każdorazowym doładowaniu akumulatorów napędzających te urządzenia. Natomiast przy stosowaniu szarpanki, pamiętaj o tym, aby podczas uruchamiania silnika wykonywać krótkie, dynamiczne ruchy szarpanką, wyciągając sznurek na nie więcej niż 1/3 jego długości. Pociągając sznurek szarpanki długim i powolnym ruchem, nie zapalimy silnika, natomiast uszkodzimy sprężynę powrotną w szarpance, co objawia się brakiem powrotu sznurka do obudowy.

Docieranie
Najważniejszą czynnością, jaką należy wykonać po zakupie nowego modelu lub silnika (ponieważ fabrycznie silniki nie są uruchamiane) aby wszystkie elementy mogły się ze sobą spasować jest tzw. docieranie. Tą czynność musicie wykonać sami.
Istnieje wiele sposobów docierania silników stosowanych przez modelarzy, w zależności od typu silnika i indywidualnych upodobań. Poniżej przedstawiamy jedną z nich, sprawdzoną i bezpieczną.

 Przeczytaj dokładną instrukcję o DOCIERANIU i REGULACJI silnika spalinowego >>

Uwaga! Spaliny nie są obojętne dla twojego organizmu, można się nimi zatruć! Zawsze docieraj silnik na otwartym powietrzu, lub w bardzo dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Nie wdychaj spalin, powodują uczucie słabości, bóle głowy, mdłości, działają drażniąco na oczy. Jeżeli odczuwasz jakiekolwiek dolegliwości skontaktuj się natychmiast z lekarzem!

Silnik spalinowy brudzi również podłoże, zostawia oleiste plamy. Podłóż pod wylot wydechu kartonowe płachty podczas docierania, zaoszczędzi Ci to trudności ze sprzątaniem.
Przygotuj wszystkie niezbędne narzędzia służące do odpalania modelu, pamiętaj o naładowanej aparaturze oraz akumulatorze w modelu. Przygotuj filtr powietrza.

Filtr powietrza: Do smarowania filtra potrzebujesz specjalny olej. Zapytaj o niego sprzedawcę w sklepie. Filtr składa się z dwóch części. Wewnętrznej gąbki, którą smarujemy olejem i zewnętrznej, którą smarujemy znacznie mniej lub w ogóle w zależności od warunków pogodowych. Jeżeli tor jest suchy i unosi się w powietrzu dużo pyłu nie smarujemy filtru zewnętrznego, jeżeli tor jest mokry smarujemy obydwie gąbki filtra. Jeżeli jeździmy w deszczu lub błocie, pamiętaj żeby dobrze zabezpieczyć filtr przed wodą. Można to zrobić za pomocą specjalnej „torebki” na filtr lub kupić filtr przeznaczony do jazdy w deszczu. Pamiętaj o częstym sprawdzaniu czystości filtra. Każda najdrobniejsza ilość wody lub brudu przedostająca się do wnętrza silnika, spowoduje jego nieodwracalne uszkodzenie. Brudny filtr, powoduje również zmniejszenie osiągów i przegrzewanie się silnika. Pamiętaj o trwałym mocowaniu filtra podczas jazdy, wypadnięcia filtra powietrza w czasie jazdy, skutkuje zassaniem do silnika wody i kurzu, co powoduje nieodwracalne uszkodzenie silnika.
Dobrze jest również zastosować filtr paliwa. Zawsze podczas tankowania, istnieje niebezpieczeństwo dostania się brudu do zbiornika paliwa. Filtr zapobiega dostaniu się zabrudzeń do wnętrza silnika, zwiększa objętość układu paliwowego i przedłuża pracę silnika w momencie przewrócenia się modelu.
Fabrycznie silnik ustawiony jest na tzw. Basic Setup (ustawienie podstawowe), przy którym, należy rozpocząć procedurę docierania. Dobrym zwyczajem jest zanotowanie sobie fabrycznych ustawień iglicy niskich i wysokich obrotów. Dokonujemy tego poprzez wkręcanie iglic licząc ilość obrotów (Uwaga! Do momentu poczucia pierwszego oporu). Następnie odkręcając o taką samą ilość obrotów, wracamy do ustawień podstawowych. W razie kłopotów zawsze mamy możliwość powrotu do ustawień fabrycznych, które gwarantują że mieszanka jest bogata, a silnik ma dobre smarowanie.
Po włączeniu modelu, przed założeniem filtra powietrza, należy sprawdzić w gaźniku ustawienie wolnych obrotów silnika. Między ścianką gaźnika a przepustnicą (przy neutralnej pozycji drążka i trymera gazu) powinna być przerwa około 1 milimetra. Jeżeli jest zbyt duża lub jej nie ma, śrubą wolnych obrotów ustaw ją do poprawnej wielkości.
Silnik należy docierać, zawsze na nowej świecy. Najlepiej ciepłej, gdyż ułatwia ona odpalenie. Przed uruchomieniem sprawdź czy jest dobrze dokręcona (Uwaga! Zbyt mocne dokręcenie świecy, może spowodować zerwanie gwintu w aluminiowej głowicy, i konieczność jej wymiany)
Świeca: Ze względu na budowę wyróżniamy dwa typy świec tzw. zwykła i turbo. Świeca turbo jest dłuższa i zakończona stożkiem. W silnikach ze świecą turbo nie można używać zwykłej i na odwrót. Ze względu na ciepłotę, producenci oznaczają świece w różny sposób, numeracją lub opisami słownymi. Im świeca jest gorętsza tym szybciej nagrzewa się podczas pracy silnika i jej temperatura pozostaje wyższa od świecy zimnej. Im mniej nitro w paliwie i niższa temperatura otoczenia tym gorętszej świecy używamy. Świece można uznać za zużytą kiedy drucik jest przepalony lub gdy jest wygięty.
Ustaw model na stabilnej podstawie, tak aby koła mogły się swobodnie kręcić (Pamiętaj żeby zawsze odpalać model z założonymi kołami). Nalej paliwo do baku i doprowadź paliwo do gaźnika, obracając wałem silnika przy zatkanym wylocie powietrza w tłumiku. Obserwuj paliwo w wężyku, gdy dojdzie do gaźnika, można zapiąć grzałkę na świece i uruchomić silnik.

Uwaga! Nowy silnik może mieć mocno spasowaną tuleję tłoka w cylindrze. Jeżeli masz problemy z ruszeniem lub wał silnika zaciął się odkręć głowicę i stuknij delikatnie w górną część tłoka za pomocą drewnianego kołka, odblokowując go, tak aby nie uszkodzić tłoka. Aby temu zapobiec można przed odpaleniem rozgrzać silnik, np. za pomocą elektrycznej opalarki lub suszarki do temperatury powyżej 60°C. Podgrzewanie przed odpaleniem nie tylko ułatwia odpalenie ale również wydłuża żywotność silnika.

Jeżeli silnik nie daje się odpalić, a w wężyku widać wędrujące do gaźnika paliwo, może być to spowodowane tzw. zalaniem (dostaniem się zbyt dużej dawki paliwa do silnika) przerwij wtedy odpalanie, wykręć świecę i obróć model do góry nogami, aby wylać nadmiar paliwa lub pokręć kołem zamachowym uważając na wydmuchiwane otworem po świecy paliwo, wkręć z powrotem świecę i rozpocznij odpalanie od nowa.

Czytaj dalej DOCIERANIU i REGULACJI silnika spalinowego

To Top